Nog eentje om het af te leren!

Race verslag ARDrenthe 2015 – Maartje van Spijker
Vrijdag 13 november: Mijn laatste werkdag bij mijn vorige werkgever en de laatste wedstrijd van mijn eerste adventure race seizoen. Eerlijk gezegd ben ik blij dat het de laatste is, want ik merk dat ik moe ben van alle drukte van de laatste maanden: Ploegendiensten en veel overwerk, de overstap naar een nieuwe baan, nog steeds verbouwen en dan nog de trainingen (te weinig) en wedstrijden. Tijd voor een winterstopje. Ook Jeroen vindt het wel mooi geweest voor dit jaar. Maar als we zeker willen zijn van de winst in de DARS competitie moeten we nog één keer vlammen, dus dat gaan we doen! Daarbij is ARdrenthe wel een mooie race en een mooi gebied.
Foto samen groot
Na het uitreiken van de kaarten begint het gepuzzel, wat een hoop kaarten! We maken zover mogelijk een plan en om 08.45u mogen we achter een motor aan vertrekken. Na ongeveer een kwartiertje geeft de motorrijdster gas en zijn we aan onszelf overgeleverd. Snelle keuzes maken over checkpoints die weinig punten waard zijn, maar omdat we niet weten hoe lang elke etappe is is dat lastig. En meteen al punten laten liggen voelt niet goed, dus gas erop ook al was het eerste CP maar 1 punt waard….. andere CP’s zijn bijvoorbeeld 2,5 of 10 punten waard.

Het fietsen is pittig: Koude regen en wind en 10 cm blubber in het bos. We vinden vlot de CP’s en na een indianenbrug over het water fietsen we door richting de eerste loopetappe. Daar gaat het bij mij ineens helemaal mis. Ik heb slapende koude voeten en ontzettend zere achillespezen. Mijn hele benen gaan er zeer van doen en al vloekend en scheldend vraag ik me af waar dit nu ineens vandaan komt. Ik voel me een vaatdoek en we zijn pas net begonnen. In alle irritatie wrijf ik zo hard over mijn gezicht dat ik ook nog een lens verlies. Lamme en blinde ineen…

Jeroen doet precies wat nodig is: Hij pakt mijn tas, zegt ‘niet zeuren, je kan het’ en is zo goed om op het wisselpunt te suppen (stand up paddle boarden, soort mix van kanoën en surfen). Met een reservelens in mijn oog gebruik ik de tijd om even mijn schoenen en sokken opnieuw aan te doen en wat te eten en drinken. Ik denk dat mijn schoenen te strak zaten, want de achillespezen voelen meteen wat beter.

Daarna moeten we met de MTB lintjes volgen. De lintjes komen uit op een leuke ATB route, maar moeten we die nu volgen?? Er zijn geen lintjes meer te vinden. Jeroen gaat terug naar het wisselpunt om het te vragen. Zonde van de tijd, maar beter zeker weten dan verkeerd fietsen. We moeten inderdaad de MTB route volgen. Aansluitend is het een fietsetappe naar het volgende wisselpunt. Daar moeten we lopend een aantal checkpoint opzoeken, deels vanaf de kaart en deels met kompaskoersen. Het is een korte etappe, die gelukkig een stuk beter gaat dan de vorige. We gaan vlot en hebben tot nu toe weinig punten laten liggen.

Foto zip line 2

Na het lopen springen we weer op de fiets op weg naar een locatie voor vier special tasks. We moeten een klimwand omhoog klimmen, tokkelen en via een eiland van palen, netten en touwen terug naar de kant en een stormbaan doen. Grappig, die ken ik op mijn duimpje: Alle hindernissen zijn precies hetzelfde als de militaire hindernisbaan. Op de hindernissen liggen briefjes met kompaskoersen verstopt en we vinden vlot alle CP’s. Wat een leuke afwisseling deze opdrachten!

We liggen nog mooi op schema maar weten niet hoeveel kilometer ons nog te wachten staat. In de laatste etappes zijn veel punten te verdienen, dus we laten nu een CP met maar 2 punten liggen en fietsen door naar het laatste wisselpunt. Daar moeten we steppen. We tekenen de punten in en schatten in dat we er ongeveer 45 minuten over zullen doen. Na 45 minuten zijn we echter pas halverwege! Waarom doen ze stepetappes niet gewoon over asfalt bergaf, in plaats van door mul zand en modder? Ik ben echt niet vooruit te branden op dat ding. Het begint donker te worden en we hebben niet de slimste keuze in routevolgorde gemaakt. We hebben nu de CP’s met 5 punten gehad, terwijl we die met 10 punten moeten laten liggen. Hadden we nou maar de route andersom gedaan! Maar da’s altijd achteraf…
Foto kaartlezen
Doordat we zoveel tijd hebben verloren met steppen moeten we bij de loopetappe noodgedwongen bijna alle punten laten liggen. En we mogen nog even wat extra kilometers lopen omdat de special task met boogschieten niet echt wilde lukken, tot grote frustratie van Jeroen. Hij bleef maar zeggen:” Normaal schiet ik altijd raak, nu schiet ik er gewoon 3x naast!!” Dit levert wel een dipje op. We gingen zo lekker en ineens is het donker, hebben we allebei last van onze maag van alle zoete rommel, wordt het koud en moeten we punten laten liggen en haast maken. Het wordt nu doorbijten in plaats van hobby. Ik denk dat we fietsend sterker zijn dan lopend, dus we besluiten ons best te doen voor die laatste fietsetappe. Dat gaat goed en we zijn netjes 13 minuten voor tijd binnen. Dat was te weinig geweest om ergens nog een punt te pakken, dus de juiste keuzes gemaakt. Na de finish mogen we nog even door hooibalen kruipen en een paar hindernissen over het water nemen om het af te leren. Ik lig eerst bijna languit in het water omdat ik vanaf de kant naar beneden uitglij, en vervolgens languit voorover als ik bij de laatste meters rennen over een grasspriet struikel, maar dan is het ook echt klaar.

IJskoud en rillend mogen we aan een kom snert en worden de verhalen van alle deelnemers uitgewisseld. Het is duidelijk een leuke en afwisselende race geweest. Iedereen is enthousiast. Veel dank daarvoor aan de organisatie. Die kortingsbon voor 50% korting gaan we vast gebruiken volgend jaar!
Foto podium

Toen Jeroen mij vroeg om een verslag te maken van deze race dacht ik mwah… Het is een race waar ik met gemengd gevoel op terug kijk, omdat het af en toe echt moeizaam ging. Aan de andere kant was het een super leuk opgezette race, door een prachtig gebied, met mooie special tasks, verliep de samenwerking goed en hebben we met een mooi puntentotaal toch weer de eerste plek weten te veroveren. Dus… ‘niet zeuren’! 😉

Dutch Adventure promo

Met dank aan de sponsoren van Dutch Adventure die ons ondersteunen bij onze races: